سهمیه های کنکور سراسری
نوشته شده توسط : sevda

سهمیه های کنکور سراسری ۱۴۰۰ شامل سهمیه مناطق ، ایثارگران ، خانواده شهدا و ... میشه که مهم ترین تاثیر رو در روند پذیرش داوطلبا داره . البته داوطلبایی که متقاضی سهمیه خاصی هستن در صورت داشتن شرایط و حد نصاب لازم ، اون سهمیه براشون اعمال میشه .

 

 

یکی از مهم ترین نکاتی که در رتبه داوطلبای کنکور 1400 تاثیرگذاره مبحث اعمال سهمیه های کنکور سراسریه که بعد از اعمال این سهمیه ها در رتبه افراد ، در فرایند انتخاب رشته اون ها هم تاثیر به سزایی میذاره .

همه سهمیه هایی که در کنکور سراسری وجود داره به طور کامل در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری نوشته شده و داوطلبا با مطالعه اون ها می تونن تشخیص بدن که کدوم یکی از سهمیه های کنکور سراسری ۱۴۰۰ شامل حالشون میشه .

سهمیه ایثارگران ، خانواد شهدا ، سهمیه بهیاری و سهمیه مناطق جزو سهمیه های کنکور سراسری هستن که از بین اونا فقط سهمیه مناطقه که شرایط و ضوابط خاصی نداره و برای همه داوطلبای کنکور شامل میشه . با توجه به اهمیت اعمال سهمیه ها در کنکور 1400 در ادامه این مقاله در مورد سهمیه ها و میزان تاثیر اونا توضیح دادیم . با ما همراه باشین .

 

 

لیست سهمیه های کنکور سراسری ۱۴۰۰

سهمیه های کنکور سراسری ، شامل سهمیه مناطق ، رزمندگان و سهمیه ایثارگران ، خانواده شهدا ، سهمیه بلایای طبیعی و ... میشه و همون طور که گفته شد شرایط استفاده از این سهمیه ها در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۰ نوشته شده .

داوطلبایی که طبق شرایط نوشته شده در این دفترچه سهمیه ای شامل حالشون بشه می تونن اون رو زمان ثبت نام کنکور 1400 در فرم ثبت نام کنکورشون وارد کنن . حالا برای آشنایی شما داوطلبا با این موضوع و اینکه ببینین کدوم سهمیه شامل حالتون میشه در ادامه شرایط استفاده از هر کدوم رو گفتیم :

  • سهمیه مناطق :

در کنکور سراسری ، سهمیه مناطق شامل سهمیه منطقه 1 ، منطقه 2 و منطقه 3 میشه که شامل همه داوطلبای آزمون شده و هدف از اعمال این سهمیه در کنکور ، ایجاد برابری و عدالت بین پذیرش داوطلباست به طوری که افرادی که امکانات آموزشی یکسانی دارن جزو یک منطقه قرار می گیرن . 

مثلا کسایی که در مراکز استان های بزرگ ( تهران ، تبریز ، اصفهان ، شیراز و مشهد ) تحصیل کردن جزو سهمیه منطقه 1 ، کسایی که در شهر های کوچک تر تحصیل کردن دارای سهمیه منطقه 2 و کسایی که در شهر ها اطراف ، دور افتاده و روستا ها هستن جزو سهمیه منطقه 3 کنکور سراسری به حساب میان .

حالا برای اینکه ببینین سهمیه کدوم یکی از مناطق کنکور شامل حالتون میشه باید ببینین سه سال آخر تحصیلتون رو در کدوم یک از مناطق ، تحصیل کردین که منطقه مرفه تر محل تحصیل ، به عنوان سهمیه مناطق شما در نظر گرفته میشه .

مثلا اگه کسی از سه سال آخر تحصیلش فقط یک سالش رو در مرکز شهر زندگی کرده باشه و دو سال دیگش رو در روستا تحصیل کرده باشه منطقه مرفه تر یعنی سهمیه منطقه 1 شامل حالش میشه .

  • سهمیه ایثارگران 25 درصد 

سهمیه ایثارگران 25 درصد شامل 3 دسته از داوطلبا میشه : دسته اول شامل همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر ، دسته دوم شامل آزادگان ، همسر و فرزندان اونا و دسته سوم شامل جانبازان 25 درصد و بالاتر ، همسر و فرزندان اونا میشه .

این افراد 25 درصد از ظرفیت هر دانشگاه شامل حالشون میشه و موقع ثبت نام کنکور ۱۴۰۰ هم نیازی به وارد کردن کد ایثارگری ندارن .

  • سهمیه ایثارگران 5 درصدی :

بعد از سهمیه مناطق پر متقاضی ترین سهمیه در کنکور سراسری شامل ایثارگران 5 درصدی میشه که این سهمیه به دو دسته از داوطلبا تعلق می گیره . دسته اول جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان اونا و دسته دوم شامل همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه .

5 درصد از ظرفیت هر رشته محل به این داوطلبا تعلق می گیره . البته با توجه به کم بودن تعداد نفراتی که سهمیه ایثارگر 25 درصدی دارن اگه از ظرفیت اختصاصی به اونا چیزی باقی بمونه به این افراد تعلق می گیره .

داوطلبای دسته اول نیازی به وارد کردن کد ایثارگری ندارن ولی داوطلبای دسته دوم باید کد ایثارگری خودشون رو در فرم ثبت نام کنکور 1400 وارد کنن .

بیشتر بخوانید: چرا باید از سهمیه ایثارگری 5 درصدی استفاده کنیم

  • سهمیه رزمندگان :

این سهمیه از کنکور هم شامل دو دسته از افراد میشه ، دسته اول شامل رزمندگان بسیجی ، جهادگران جهاد کشاورزی و رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح که حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه های دفاع مقدس از سال 1359 تا 1367 بطور متوالی یا متناوب داشته باشن میشه .

دسته دوم هم شامل داوطلبایی که زمان جنگ به صورت سرباز یا نیروی کادری ( پایور ) در جبهه حضور داشتن . البته در صورتی که سه چهارم از مدت زمان حضور این دسته از داوطلبا به عدد 6 برسه این سهمیه شامل حالشون میشه .

  • سهمیه خانواده شهدا :

سهمیه خانواده شهدا شامل حال افرادی میشه که پدر ، مادر ، خواهر یا برادر شهید باشن که بعد از کسر 30 درصد ظرفیت داوطلبای ایثارگر ، به نسبت تعداد افراد شرکت کننده در این سهمیه به تعداد کل داوطلبای سهمیه آزاد کنکور ظرفیت داده میشه . این دسته از داوطلبا هم نیازی به وارد کردن کد ایثارگری ندارن .

  • سهمیه مناطق سیل زده کنکور سراسری :

بر اساس مصوبه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی ، سهمیه داوطلبای کنکور 1400 در مناطق سیل زده مثل داوطلبای مناطق زلزله زده محاسبه میشه ، یعنی پنج درصد سهمیه مازاد ، به داوطلبای مناطق سیل زده اختصاص داده میشه .

البته سهمیه داوطلبای مناطق سیل زده برای دانشگاه‌ های سایر استان ­‌ها لحاظ نمی ­‌شه و فقط برای دانشگاه‌ های استان‌ های آسیب دیده لحاظ میشه .

  • سهمیه مناطق محروم :

استان های ایلام ، بوشهر ، چهار محال و بختیاری ، سیستان و بلوچستان ، کردستان ، کرمانشاه ، کهگیلویه و بویر احمد ، لرستان و هرمزگان جز مناطق محروم کشور هستن که حداقل 40 درصد از ظرفیت کد رشته محل های ناحیه ای ، قطبی و کشوری دوره روزانه دانشگاه های مناطق محروم به داوطلبای بومی این استان ها تعلق می گیره .

پس کسایی که بومی این استان ها هستن سهمیه منطق محروم شامل حالشون میشه و در صورت انتخاب کد رشته محل های مشخص شده مناطق محروم طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری یک سری محدودیت ها شامل حالشون میشه از جمله :

  1. این داوطلبا به هیچ وجه حق انتقالی و تغییر رشته ندارن .

  2. داوطلبا گروه تجربی باید به مدت 3 برابر مدت زمان تحصیل و داوطلبا گروه ریاضی و انسانی باید 2 برابر مدت زمان تحصیل تعهد بدن که در استان خودشون خدمت می کنن .

  3. تا زمانی که نیمی از تعهد خودشون رو نگذرونن اجازه ادامه تحصیل ندارن .

  • سهمیه بهیاری :

این سهمیه فقط مخصوص داوطلبای گروه آزمایشی تجربیه که برای پذیرش در رشته پرستاری لحاظ میشه . البته استفاده از این سهمیه نیاز به یک سری شرایط خاص داره که هنوز تصمیمی برای اعمال اون در کنکور 1400 گرفته نشده و در دفترچه ثبت نام کنکور سال گذشته نیز سهمیه بهیاری نوشته نشده بود .

احیانا اگه برای کنکور 1400 این سهمیه دوباره در لیست سهمیه های کنکور سراسری قرار بگیره این مقاله به روز رسانی میشه .

 

با توجه به لایحه های جدید در خصوص حذف سهمیه های کنکور سراسری امکان حذف و ایجاد تغییرات در سهمیه ها وجود داره که برای دریافت اطلاعات بیشتر می تونین مقاله زیر رو بخونین .

بیشتر بخوانید: حذف سهمیه های کنکور سراسری

 

تاثیر سهمیه ها در کنکور سراسری ۱۴۰۰

با توجه به اطلاعات گفته شده داوطلبایی که مشمول سهمیه های کنکور سراسری ( به غیر از مناطق ) میشن در صورتی اون سهمیه در رتبه اونا لحاظ میشه و جزو اون دسته از افراد دارای سهمیه انتخابی قرار می گیرن که بتونن حد نصاب لازم نوشته شده در دفترچه کنکور سراسری رو برای اعمال اون سهمیه کسب کنن . در ادامه میزان تاثیر هر سهمیه و شرایط لحاظ شدن اون برای داوطلبای متقاضی گفته شده .

 

سهمیه های کنکور سراسری
سهمیه مشمولان  میزان تاثیر شرایط
سهمیه مناطق همه داوطلبای کنکور سراسری دارای سهمیه مناطق هستن .   بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان برای داوطلبای نظام قدیم و نظام جدید در نظر گرفته می شه . 
ایثارگران 25 درصد همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر 25 درصد ظرفیت  کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد
 آزادگان و همسر و فرزندان آنان
جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان 
ایثارگران 5 درصد جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن 5 درصد ظرفیت  کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد
همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه 
رزمندگان سهمیه رزمندگان به رزمندگان بسیجی ، جهادگران جهاد کشاورزی و رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه های دفاع مقدس از سال 1359 تا 1367 داشته باشن .  - کسب حداقل 75 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد
مناطق سیل زده   5 درصد ظرفیت مازاد کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد

 

البته امکان حذف و یا تغییرات در تاثیر سهمیه های کنکور سراسری ۱۴۰۰ وجود داره که به محض تصویب لایحه در خصوص تغییرات ، این جدول به روز رسانی میشه .

در ادامه بخوانید: دفترچه ثبت نام کنکور سراسری

احیانا اگه بعد از خوندن این مقاله هم دچار ابهامی در خصوص سهمیه های کنکور سراسری 1400 شدین و یا سوالی در مورد استفاده از سهمیه ها براتون پیش اومد می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با کارشناسای مجرب تحصیلیکو در ارتباط باشین و از تجربه اونا استفاده کنین . 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ سهمیه مناطق شامل کدوم دسته از داوطلبای کنکور سراسری میشه ؟

✔️ همون طور که در این مقاله توضیح داده شده ، این سهمیه شامل همه داوطلبای کنکور میشه .

2- ✔️ چه کسایی می تونن از سهمیه بهیاری استفاده کنن ؟

✔️ یکی از شرایط لازم برای استفاده از سهمیه بهیاری داشتن دیپلم بهیاریه که سایر شرایط لازم در این مقاله گفته شده .

3- ✔️ شرط اعمال شدن سهمیه ایثاگران 5 درصدی در کنکور چیه ؟

✔️ یکی از شرایط لازم کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد قبولی در سهمیه آزاده که بقیه شرایط لازم در این مقاله گفته شده .

منبع : سهمیه های کنکور سراسری





:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: